Persatuan Askar Wataniah Kolej Universiti TATi

"Taat Dan Bersedia, Setiap Masa"

ad

PERANAN & TUGAS ASKAR WATANIAH KE ARAH MATLAMAT DASAR PERTAHANAN NEGARA

AM

Melalui Dasar Pertahanan Negara, kerajaan telah menggariskan konsep Pertahanan Menyeluruh (HANRUH) atau Total Defence sebagai salah satu daripada elemen dalam Dasar Pertahanan Negara yang diluluskan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) pada bulan Mei 1986. Di dalam konteks HANRUH, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan melaksanakan usaha-usaha yang menyeluruh bersama agensi-agensi kerajaan dan swasta untuk menentukan pemeliharaan kedaulatan dan keutuhan negara pada sebilang masa. Aspek-aspek yang dipertekankan di dalam HANRUH bukan saja meliputi ketenteraan bahkan aspek pembentukan pemikiran rohani dan jasmani, material, perkhidmatan dan sumber manusia. HANRUH mengandungi dua komponen iaitu Angkatan Tetap (Regular Force) dan Angkatan Simpanan (Volunteer Force) yang telah dikenali sebagai Askar Wataniah. Kedua-dua angkatan ini hendaklah dianggap sebagai satu angkatan yang sama-sama menggunakan sumber yang diperuntukan untuk benteng pertahanan negara.

PERANAN

Konsep Pasukan Simpanan Tentera Darat (PSTD) antara lain juga telah menggariskan bahawa Askar Wataniah mempunyai misi yang sama dengan Angkatan Tetap. Walaupun demikian, peranan yang dimainkan oleh Askar Wataniah adalah berbeza. Peranan Askar Wataniah adalah seperti berikut:

  • Untuk meng`augment' Angkatan Tetap supaya dapat berganding dan bersama-sama dengannya mengadakan paras kekuatan yang diperlukan untuk mempertahankan kepentingan strategik negara dimasa darurat atau perang.

  • Membantu Angkatan Tetap dalam operasi keselamatan dan dalam hal ini ianya mestilah bersedia untuk dimobilisasi dan diaturgerak bila keadaan memerlukan.

  • Membantu dan kerjasama dengan pihak berkuasa awam dimasa-masa bencana alam dan kecemasan awam yang memerlukan.

TUGAS

Bersesuaian dengan peranan di atas, Askar Wataniah haruslah mampu melaksanakan tugas-tugas seperti berikut:

  • Bersedia untuk diaturgerakkan untuk mengambil alih tanggung jawab pasukan tetap apabila pasukan tetap ditugaskan melaksanakan misi-misi tertentu.

  • Membantu pertahanan tempatan di sesuatu sektor.

  • Mengadakan pertahanan kepada sasaran dan instalasi penting (key/essential points) dan kawasan-kawasan penentuan (critical points).

  • Mengadakan tenaga pengganti untuk Angkatan Tetap.

  • Mengendalikan dan meyelaraskan perkhidmatan penting bila diperlukan.

  • Bertindak sebagai agensi perisik.

  • Melindungi dan menyelenggarakan saluran komunikasi (Lines of Communication).

  • Bersedia untuk membantu dan bekerjasama dengan pihak berkuasa awam di dalam menangani kejadian-kejadian bencana alam dan kecemasan yang memerlukan.

0 ulasan:

Catat Ulasan